De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft Facebook een recordboete opgelegd van 5 miljard dollar voor het schenden van de privacy van consumenten. Ondanks de belofte dat de gebruikers van Facebook hun gegevens gecontroleerd konden delen, werd dit ondermijnd. De boete is niet alleen bedoeld als straf, maar ook om de gehele privacy cultuur bij Facebook te wijzigen. Hierdoor moeten in de toekomst minder onrechtmatigheden plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld het Cambridge Analytica schandaal.
De FTC is niet te spreken over de wijze waarop Facebook toezicht hield op de ontwikkelaars op het platform. Deze zouden niet worden gescreend voordat zij gebruikersdata konden verzamelen. Ook is Facebook niet eerlijk geweest met betrekking tot de gezichtsherkenning genaamd "Tag Suggestions". Gebuikers dachten dat hiervoor een opt-in vereist was, maar deze optie stond standaard ingeschakeld. Daarnaast hekelt de FTC het gebruik van telefoonnummers om er advertentiefuncties aan te koppelen. Gebruikers dachten in eerste instantie dat dit alleen voor veiligheidsfuncties, zoals tweestaps-authenticatie, zou worden gebruikt.
De FTC heeft ook een bevel gegeven aan Facebook om met onmiddellijke ingang te stoppen met de bovenstaande praktijken. Zij moet voorts op hoog niveau maatregelen om de privacy beter te waarborgen. Zo moet zij een uitgebreid informatiebeveiligingsprogramma opzetten, wachtwoorden versleuteld opslaan en diverse andere eisen.
Een dergelijke boete zal voor Facebook hard aankomen. Het is echter afwachten of zij daadwerlijk de privacy van haar gebruikers beter zal respecteren.